сряда, 9 септември 2009 г.

Задава се 370% ръст на търговските площи у нас за 18 месеца

Ако всички проекти за изграждане на търговски центрове в България, планирани за следващите 18 месеца, бъдат завършени в срок, страната ще отчете безпрецедентен ръст от 370% на наличната площ в търговски центрове за периода. Това пише в нов доклад на консултантската компания за имоти Cushman & Wakefield за пазара на търговски центрове в Европа.

Турция и Русия все още са начело по търговски центрове в проект, като около 2 млн. кв. м и 1,8 млн. кв. м съответно в двете страни са планирани за откриване до края на 2010 г. В Западна Европа най-голям обем нови площи в проекти има във Франция, като фокусът е върху средни по размер схеми във вторични градове.

Като ръст в процентно изражение обаче водят България, Латвия и Румъния. В Латвия на човек от населението се падат също толкова търговски площи, колкото на зрели пазари като Великобритания, Франция и Испания.

От компанията прогнозират, че през тази година в Европа ще бъдат открити около 8,7 млн. кв. м нови площи в търговски центрове, което е с 5% по-малко в сравнение с 2008 г. През 2010 г. се очаква да бъдат открити едва 7 млн. кв. м нови площи. Пълното влияние на глобалната рецесия обаче вероятно ще бъде почувствано най-силно през 2011 г., когато се прогнозира, че ще бъдат отворени само 5 млн. кв. м нови площи - най-ниската стойност от 2003 г.

През първите шест месеца на годината в Европа са били отворени 3,1 млн. кв. м площи в 115 нови търговски центъра, което е с 18% по-малко в сравнение със същия период на 2008 г.

Най-голям обем нови търговски площи са били отворени в Русия, където през първото полугодие на пазара са излезли приблизително 580 хил. кв. м, от които около 45% са построени в Москва.

В Западна Европа Италия отчита най-висок обем нови площи с 18 нови центъра с обща площ малко над 370 хил. кв. м. Германия и Холандия също отчитат относително силна активност през първата половина на 2009. В България се отчита най-голям ръст в процентно изражение на новите търговски центрове – 33%.

Инвестициите в търговски центрове в Европа през първите шест месеца на годината се понижават с 54% на годишна база до общо 8,3 млрд. евро. В Източна Европа инвестиционната активност е почти замряла, въпреки че на по-установените пазари като Великобритания, Германия, Франция и Испания има известно оживление.

„До 2011 г. обемът на новозавършените търговски центрове вероятно ще е паднал с около 45% от пика си през 2007 г. Въпреки че някои проекти са замразени заради трудните икономически условия, развитието на нови проекти далеч не е напълно замряло", коментира Александър Колперт, консултант в отдела за проучвания на европейските пазари в компанията.

"Както на зрелите, така и на развиващите се пазари, има потенциал за нови търговски центрове и доказателства, че някои търговски центрове все още успяват да получат финансиране, въпреки че от предприемачите се изисква да предоставят значителна част от капитала. Подобни проекти обикновено се намират на отлични локации, където има доказана нужда от търговски проекти“.

“Търговските вериги все още са много предпазливи накъде да насочат парите си. Очевидно има някои големи играчи, които обаче се възползват от спада и продължават да инвестират в значителна експанзия локално или международно. В момента наемателите определят условията на пазара и търговските вериги често имат възможност да се възползват от силата на марките си и от стратегическото си значение като ключови обекти в даден търговски проект, за да предоговарят атрактивни условия. Същевременно някои по-малки или по-малко ефективни вериги срещат затруднения, което отваря възможности за по-нови марки да разширят присъствието си. Въпреки това не очакваме големи сътресения на пазара“, коментира Борис ван Хааре Хейжмейер, партньор в компанията.

Миналата година в Европа бяха отворени над 9 млн. кв. м в 310 нови търговски центъра. Русия отчете ръст от 23% на общото предлагане на търговски площи, като бяха завършени 1,65 млн. кв. м. Тя е следвана от Турция, Великобритания, Испания и Румъния. Въпреки това в процентно изражение България и Румъния регистрираха най-големите повишения, съответно 76% и 63%.

Източник: http://imoti.investor.bg

Няма коментари:

Публикуване на коментар